Suomi sai lokakuun lopussa uuden transitosataman, kun venäläisen kivihiilen kuljetukset Koverharin sataman kautta käynnistyivät. Ensi vuonna kivihiililiikenteen volyymi nousee 1,5 miljoonaan tonniin.
Sopimuksen uudesta transitokuljetuksesta on tehnyt Oy M. Rauanheimo Ab, joka hoitaa satamaoperoinnin Koverharissa yhdessä sisaryrityksensä Adolf Lahti Oy:n kanssa. Asiakas on Siperian Antrasit, joka kuuluu Venäjän suurimpiin kivihiilen tuottajiin.
Sopimuksen uudesta transitokuljetuksesta on tehnyt Oy M. Rauanheimo Ab, joka hoitaa satamaoperoinnin Koverharissa yhdessä sisaryrityksensä Adolf Lahti Oy:n kanssa. Asiakas on Siperian Antrasit, joka kuuluu Venäjän suurimpiin kivihiilen tuottajiin.
Rautatiekuljetukset Vainikkalan raja-asemalta Koverhariin hoitaa VR Transpoint. Ensi vuonna Koverhariin tulee 2–3 junaa päivittäin.
Koverharin satama on ollut Hangon Sataman hallinnassa vuodesta 2015 alkaen. Satamassa on tehty viime vuosina mittavia kunnostustöitä.
Satamaan on investoitu kaikkiaan noin 11 miljoonaa euroa. Kymmeniä hehtaareja kenttäalueita on kunnostettu ja laiturialue on uusittu. Satamassa on nyt 250 metriä pitkä laituri, jonka kulkusyväys on kymmenen metriä. Ratapihaa on vahvistettu, ja sille on rakennettu lisää raiteita.
– Koverhaar on suojainen, helposti saavutettava ja Suomen eteläisimpänä satamana lähes joka talvi vapaa jäistä. Sataman kenttäalueilla on runsaasti tilaa varastoinnille, ja lisäksi Koverhariin on johtaa hyvä rautatieyhteys, sanoo Hangon Satama Oy:n toimitusjohtaja Anders Ahlvik.
Myös Rauanheimo on tehnyt Koverhariin isot investoinnit. Kivihiilivaunut tyhjennetään isoilla kaivinkoneilla, jotka on asennettu telaketjuilla liikkuvan portaalin päälle. Laivat lastataan maailman suurimmalla satamakäyttöön suunnitellulla, telaketjuilla liikkuvalla hydraulisella materiaalinkäsittelykoneella.
– Kun toimitaan Suomessa ja kilpaillaan venäläisten satamien kanssa, meidän pitää hoitaa satamakäsittely erittäin kustannustehokkaasti, sanoo Rauanheimon toimitusjohtaja Joakim Laxåback.
Rauanheimon ja Hangon sataman tavoitteena on kehittää Koverharista kilpailukykyinen rahtisatama.
– Täällä on tilaa varastoida ja käsitellä tavaraa. Voimme myös luoda asiakkaille erilasisia lisäarvopalveluja sataman alueelle, Laxåback sanoo.
Hangon Satamalle avaus transitoliikenteeseen on erittäin tärkeä.
– Vuonna 2020 transitoliikenne on jo 25 prosenttia Hangon Sataman kokonaisvolyymista. Korverhar on varmasti yksi niistä Suomen satamista, joissa transitoliikennettä kannattaa jatkossa kehittää, Ahlvik sanoo.